type 2 De Helper

“Ik help”

Ik sta zeer open voor andermans gevoelens. Ik zie wat mensen nodig hebben, zelfs wanneer ik hen niet eens ken. Het is soms frustrerend om zo bewust te zijn van andermans behoeften, vooral van hun pijn en verdriet, omdat ik niet in staat ben te geven wat ze nodig hebben. Ik geef graag. Soms zou ik willen dat ik wat makkelijker ”nee” zou kunnen zeggen, omdat uiteindelijk altijd meer energie steek in het zorgen voor anderen, dan voor mijzelf te zorgen. Het doet pijn wanneer anderen denken dat ik ze manipuleer of tracht controle over ze uit te oefenen, terwijl ik alleen probeer te begrijpen en te helpen. Ik word graag gezien als een warm en goed mens. Maar als er met mij geen rekening word gehouden of wanneer ik niet gewaardeerd word, kan ik erg emotioneel en veeleisend worden. Goede relaties zijn zeer belangrijk voor mij en ik zet me daar graag ten volle voor in.

Mensen zijn afhankelijk van mijn hulp. Ik ben onmisbaar.

De levensvisie van de helper volgens Helen Palmer;(auteur van diverse Enneagram boeken)

Talenten van de Helper

Helpers zijn meestal heel opgewekt, energiek, aardig, onderhoudend en heel behulpzaam. Ze leggen makkelijk contact met iedereen ongeacht rang of stand. Het zijn goede netwerkers. Ze zijn meestal tactvol in de omgang en hebben oprechte empathische belangstelling voor andermans behoeften en gevoelens. Ze zien graag het beste in mensen en bevestigen en ondersteunen dat ook. Ze geven complimenten en benadrukken de positieven aspecten van de ander. Een echt voorbeeld van type 2 was moeder Theresa, die door iedereen geliefd was.

Wat Helpers graag vermijden

Basisangst van de helper is “niet geliefd te zijn om wie hij is”. Hij onderdrukt alle negatieve impulsen, bang om niet meer geliefd te zijn of afgewezen te worden. De helper stopt de impulsen helemaal weg, anders dan de perfectionist, heeft de helper er ook geen contact meer mee. Gevoelens van trots weerhouden hem ervan deze gevoelens, mocht er contact mee zijn, te uiten. Het verdedigingsmechanisme heet onderdrukking/repressie. Het vermijdingsgedrag richt zich op de eigen behoeften, want die zijn lastig voor anderen, vinden ze. De eigen behoeften zijn niet meer herkenbaar en worden geprojecteerd op anderen. Ook is er vermijdingsgedrag op het teleurstellen van anderen of het gevoel nutteloos te zijn. De drijvende overtuiging is ;’als ik maar mooi, lief, aardig ben, als ik maar goed mijn best doe, dan komt het allemaal goed’.

Hoe het beste om te gaan met een Helper

  • Een helper zal je niet snel om hulp vragen. Check daarom regelmatig of je iets kan betekenen, bied je hulp gewoon aan.
  • De behulpzaamheid van een helper kan een opdringerig tintje krijgen. Daar iets van zeggen, ligt vaak gevoelig. Geef aan dat je ondersteuning en hulp erg waardeert maar dat je het plezierig vindt om soms ook iets terug te doen of zelf wilt doen.
  • Bedank de helper voor de hulp en ondersteuning. Gewaardeerd worden is namelijk heel belangrijk voor ze. Zelf bedelven ze anderen onder complimenten en uiten ze hun waardering voortdurend. Laat je betrokkenheid, als deze oprecht is, dan ook merken. 

Wat helpt voor ontwikkeling

Leren om te geven zonder dat daar (onbewust) iets voor te willen ontvangen. Leren eigen vrijheid te creëren in plaats van alleen anderen ter wille te zijn. Je realiseren dat geliefd worden niet afhangt van wat je anderen geeft of voor hen doet. Je bewust worden en uitspreken van de eigen wensen en behoeften. Gevoelens van teleurstelling leren gebruiken als signalen dat jouw eigen behoeften uit het oog te verloren. Leren erkennen niet onmisbaar te zijn en dat dat prima is. Leren zien dat een relatie wederkerigheid inhoudt en jezelf leren opstellen voor het ontvangen van anderen.